Ko govorimo o ljudeh, za katere lahko rečemo, da so zelo dobri delavci, ki lahko veliko doprinesejo k uspehu podjetja, je tako, da se na trgu dela odvija bitka za najboljše talente, ne glede na starost in poklic. Najboljši talenti so lahko strokovnjaki na ozko specializiranem področju v določeni dejavnosti, ali pa so to tisti delavci, ki so izjemno produktivni, učljivi, prilagodljivi, polni idej ter zavzeti in motivirani za delo.
Na eni strani so delodajalci tisti, ki iščejo najboljše talente, na drugi strani pa so tudi delavci tisti, ki zase iščejo najboljše priložnosti za delo. Iskanje top talentov je precejšen zalogaj, a še več truda je potrebnega, da podjetja zadržijo najboljši kader. Podjetja se soočajo s številnimi izzivi, ko zaposleni odhajajo iz podjetja. Zakaj je to težava?
• Stroški in čas: za iskanje, usposabljanje in uvajanje novih delavcev (delodajalca lahko zamenjava zaposlenega, ki je odšel iz podjetja, stane dvakratnik plače zaposlenega)
• Vpliv na delovno kulturo: nižja produktivnost (delavci na uvajanju še nekaj časa niso samostojni pri delu) ter negativen vpliv na moralo zaposlenih, ki ostanejo v podjetju.
Kakšne korake in ukrepe lahko sprejmete v vašem podjetju z namenom, da bi zadržali najboljše talente in s tem preprečili, da bi najboljši kader odhajal iz podjetja? Za odgovor na to vprašanje smo pripravili seznam osmih strategij, ki jih lahko uporabite v praksi.
1. Prilagodljiv delovni čas (zaposleni si sami razporejajo čas za delo)
Če je v panogi oziroma dejavnosti vašega podjetja to izvedljivo, omogočite zaposlenim prilagodljiv urnik dela, tako da si sami izberejo, kdaj bodo delali. Fleksibilen delovni čas ohranja enako mero produktivnosti, saj se delavci v časovnem razponu, ki so si ga izbrali, bolj osredotočijo na delo in ne gledajo na uro, samo zato, da bodo vedeli, kdaj gredo lahko domov. Nenazadnje je najbolj pomembno to, da je delo opravljeno.
Izkazalo se je, da si zaposleni želijo prilagodljivega delovnega časa. Po nekaterih raziskavah so zaposleni pripravljeni sprejeti nižje plačilo za opravljeno delo v zameno za bolj prožen in prilagodljiv urnik dela, saj jim le-ta omogoča, da lažje usklajujejo poklicno in zasebno življenje. Zato se počutijo tudi manj obremenjene. Fleksibilen delovni čas je povezan tudi z delom od doma, ki postaja vedno bolj priljubljena oblika dela.
2. Skrb za zdravje in dobro počutje na delovnem mestu
Raziskave so pokazale, da podjetja, ki imajo vzpostavljene različne programe za zdravje in dobro počutje zaposlenih na delovnem mestu, imajo do dvakrat večje možnosti, da bodo zadržala najboljše talente. V nekaterih primerih je takšen sistem koristen že pri iskanju kadra, saj nadarjene kandidate pritegnejo delodajalci, ki ne nudijo le konkurenčnega plačila, temveč tudi druge ugodnosti, ki prispevajo k telesnemu in mentalnem zdravju.
Ponudba programov za zdravje in dobro počutje na delovnem mestu velja za pomembno strategijo, če želite zadržati zaposlene, saj jim s tem pošiljate posredno sporočilo, da skrbite za njihovo dobrobit v sklopu telesnega, mentalnega in tudi finančnega zdravja. S tem boste povečali njihovo zavzetost in produktivnost, obenem pa ustvarili bolj sproščeno delovno okolje, kjer delovnim obremenitvam sledi tudi čas za sprostitev.
3. Vlaganje v poklicno rast, usposabljanja in izobraževanja
Veliko zaposlenih, ki veljajo za najboljši kader, zapušča delovna mesta zato, ker jim podjetje ne more ponuditi ustreznega napredovanja po karierni lestvici znotraj organizacije. Želijo poglabljati svoja znanja in razvijati nove kompetence, zato da lahko rastejo na svoji poklicni poti. Precej pogosto je, da zaposleni preprosto nimajo časa za učenje novih veščin, saj so osredotočeni na vsakodnevne delovne naloge, ki jih morajo dokončati.
Če želite ohraniti in v podjetju zadržati najboljše talente, je pomembno, da jim znotraj delovnika omogočite čas za učenje in usposabljanje, ki si ga zaposleni lahko vzamejo, ne da bi pri tem trpelo njihovo delo. S tem jim boste pokazali, da cenite njihovo delo in vlagate v njihov uspeh. Če je to le mogoče, razvijte jasno zastavljene poti za napredovanje, zato da bodo delavci vedeli, kakšne so zahteve, da lahko napredujejo znotraj organizacije.
4. Pozitivne povratne informacije (pohvale o dobro opravljenem delu)
Zaposleni želijo vedeti, kako uspešni so pri svojem delu, na kakšne načine lahko izboljšajo določene pomanjkljivosti in kaj pravzaprav delodajalec od njih pričakuje. Prav tako so zaposleni mnogo bolj zavzeti za delo, zadovoljni in lojalni podjetju, če so pohvaljeni iz strani vodstva, ki ne podaja le konstruktivne kritike, temveč tudi pozitivne povratne informacije.
Zato je pomembno, da v delovne procese uvajate postopke, pri čemer bodo zaposleni pridobivali povratne informacije o njihovi uspešnosti. Če so nekaj naredili dobro, jih pohvalite in izpostavite ključne prednosti njihovega dela. S tem jim boste dali vedeti, da jih cenite, zato je manj verjetno, da bodo drugje iskali nove zaposlitvene priložnosti.
5. Dvosmerna, odprta in zdrava komunikacija
Če želite vzpostaviti kulturo odprtega podjetja, ki ceni komunikacijo, je pomembno, da tudi vašim zaposlenim omogočite, da podajajo povratne informacije. Povratne informacije morajo potekati v dvosmerni liniji, iz strani vodstva navzdol in iz strani zaposlenih navzgor. Odprta komunikacija je ključnega pomena, da razumete resnične potrebe vaših zaposlenih, zato lahko ponudite konkretne rešitve na obstoječe probleme.
Spodbujajte zaposlene, da izrazijo pomisleke, potrebe in ideje, ter jim pri tem zagotovite varno okolje. Velikokrat zaposleni omahujejo, ali bi določeno stvar povedali svojim nadrejenim ali ne, saj se bojijo, da njihove povratne informacije ne bi bile dobro sprejete. Vzpostavite lahko tudi komunikacijske kanale, preko katerih bi zaposleni ohranili anonimnost in bi tako premagali strah pred tem, da bi se morali izpostaviti.
6. Premišljen proces vključevanja novih zaposlenih v delovno okolje
V želji po najboljših talentih mnogo podjetij v fazi iskanja kadrov pritegne kandidate tako, da v razpisih navajajo različne ugodnosti, priložnosti in delo v sproščenem kolektivu. Na žalost večina organizacij povsem na začetku ne izpolni teh pričakovanj v taki meri, kot so si to predstavljali kandidati. Ko zaposleni začnejo z delom v podjetju, je izpolnjevanje različnih obrazcev in podpis pogodbe o zaposlitvi, le en del procesa vključevanja v delovno okolje.
Neuspešno vključevanje v novo delovno okolje lahko predstavlja oviro in vpliva na to, ali bodo zaposleni kmalu začeli iskati nove priložnosti za delo. Če želite ohraniti najboljše kadre, morate poskrbeti za učinkovit proces vključevanja novo zaposlenih na delovna mesta. Poskrbite za to, da se novi delavci spoznajo z okoljem, svojimi sodelavci in nadrejenimi ter nenazadnje tudi z ustreznimi orodji, ki jih potrebujejo za delo.
7. Posodobljena strojna oprema in tehnologija
Zastarela strojna oprema in tehnologija upočasnjuje delo zaposlenih, na drugi strani pa posredno sporoča, da podjetje ne zanimajo najnovejša avtomatizirana orodja, ki bi zaposlenim olajšala delo. V marsikateri panogi je tehnologija ključnega pomena za učinkovito delo, med drugim tudi tista, ki omogoča digitalno komunikacijo, ki je pomembna še posebej sedaj, ko je delo na daljavo v razmahu.
Priskrbite vašim zaposlenim orodja in opremo, ki jih potrebujejo za nemoteno delo. Hkrati je pomembno, da ob uvedbi novih tehnologij zaposlenim date dovolj časa, da se prilagodijo in usposobijo za uporabo nove opreme. Če zaposleni ne bodo imeli dovolj časa za uvajanje, je to lahko eden od razlogov za tesnobo, ki negativno vpliva na vsesplošno zavzetost pri delu.
8. Analitika podatkov daje preventivne ukrepe za ohranitev najboljših talentov
Srednja in velika podjetja, še posebej tista, ki imajo svoj kadrovski oddelek in/ali sodelujejo s kadrovsko agencijo, razpolagajo z različnimi podatki in informacijami o svojih zaposlenih. Vse te informacije je mogoče uporabiti tako, da jih vključite v orodja za analitiko, ki vam bodo pomagala določiti dejavnike, ki opozarjajo na to, kateri zaposleni bodo najverjetneje odšli iz podjetja.
V skladu s temi podatki lahko odhode najboljših talentov preprečite tako, da sprejmete ustrezne preventivne ukrepe. Sistem točkovanja, na primer ankete med zaposlenimi o zadovoljstvu z delom in podjetjem ter spremljaje angažiranosti na različnih platformah podjetja, vam pomaga pridobiti podatke o zavzetosti zaposlenih. Tako boste vedeli, kdo potrebuje več pozornosti.